PODZIEL SIĘ

Serwisy Social Media nie tracą tempa i zdominowały nasze życie. Niewiele osób „uchowało się” jeszcze przed rewolucją, którą rozpętał Facebook. Jak jednak tak naprawdę wygląda rynek Social Media w Polsce?

W tym artykule odpowiemy sobie na kilka nurtujących pytań:

  • Jak to rzeczywiście jest z tymi portalami Social Media w Polsce?
  • Z jakich serwisów najczęściej korzystają Polacy?
  • Jakie serwisy społecznościowe są teraz popularne, a które mocno zyskują na popularności?
  • W jakich kanałach społecznościowych warto zaistnieć?
  • Które serwisy nie przyjęły się w Polsce?

Jakie portale Social Media weźmiemy na warsztat?

Przeanalizujemy następujące serwisy (to nie jest ranking):

  1. Facebook: www.facebook.com
  2. Twitter: www.twitter.com
  3. Linkedin: www.linkedin.com
  4. Instagram: Aplikacja na smartfony. Do pobrania.
  5. Snapchat: Aplikacja na smartfony. Do pobrania.

Na pierwszy ogień bezkonkurencyjny lider stawki – Facebook.
Przedstawiać dzieła Mark’a Zuckenberg’a chyba nie trzeba. Przez lata utrzymuje pozycję lidera. Na horyzoncie nie widać zbyt groźnego rywala, a jeżeli taki się pojawia jest po prostu… kupywany przez Facebooka. Z resztą mieliśmy okazję przyglądać się spektakularnym kupnem chociązby serwisu: Instagram oraz WhatsApp.

Jest to kanał komunikacji z Twoimi klientami lub społecznością w którym musisz po prostu być i to nie pasywnie tylko bardzo aktywnie. Od lat budżety reklamowe rosną, a zaangażowanie użytkowników jest bardzo wysokie. Co prawda przez ostatni czas spada bezpłatny zasięg treści. Facebook nas zatem trochę przypiera do muru, aby inwestować w płatną reklamę. Natomiast nadal przy odpowiedniej interakcji i budowaniu społeczności w oparciu o wartościową treść możemy sktecznie docierać do interesującej nas grupy docelowej. Nie będziemy w tym wypadku przytaczać statystyk i innych wskaźników, gdyż obecność w tym kanale jest po prostu obowiązkowe.

Podsumowanie: Facebook to miejsce w którym, musisz po prostu być. Kropka. Tutaj po prostu nie ma nad czym się zastanawiać. „Must Have”.

„W przypadku Twittera sytuacja jest skomplikowana. Z jednej strony zawiera rzeszę oddanych użytkowników z drugiej boryka się z problemami.” – Ten tekst zawiera 139 znaków na 140 dopuszczalnych. To jest naczelna zasada tego serwisu, która podbiła serca wielu osób. Musimy myśli formułować jasno, konkretnie i prosto. Wymaga to trochę gimnastyki umysłowej.

Warto zerknąć na raporty firmy „Sotrender” to spora kopalnia wiedzy o Social Media w Polsce.

2,5 mln unikalnych użytkowników na Twitterze to właściwy powód, aby tam się znaleźć i komunikować obecność swojej firmy czy osobistej marki.
Ulubione narzędzie dziennikarzy, polityków i nie tylko. Z Twitterem jest jednak kilka kłopotów.

Problemy i wyzwania, z którymi musi zmierzyć się Twitter:

  • Absurdalna ilość SPAM-u. Twitter jest nadal rewelacyjnym miejscem angażowania się w dyskusje. Natomiast pojedyncze Tweety straciły na wartości. Jeżeli ktoś obserwuje 1000 osób, a średnia na dzień Tweetów wynosi 10 mamy już zawrotną ilość 10.000 Tweetów do przeczytania. Niewykonalne…
  • Fałszywe konta. Twitter chyba przoduje w tej niechlubnej statystyki. Istnieje zawrotna ilość kont-widmo oraz po prostu kont-botów. My chcemy się komunikować z ludźmi, natomiast w zalewie sztucznych kont jest to utrudnione.
  • System Reklamowy. Facebook zarabia miliardy dolarów na swoim systemie reklamowym. Niestety system reklamowy Twittera nie przyjął się zbyt dobrze. Z tego powodu Twitter ma nie lada kłopotu, bo przez cały okres funkcjonowania nie wykazał zysku. A wiecznie na pustym baku jeździć nie można, a pieniądze od inwestorów mogą kiedyś wyschnąć. Według mnie głównym powodem jest: absurdalnie wysoka cena. Wyświetlenie pojedynczego Tweeta potrafi kosztować nawet kilka dolarów! Kilkanaście złoty za wyświetlenie i to jeszcze nie do końca wiadomo czy przez prawdziwego użytkownika to zdecydowana przesada.

Nie dołujmy Twittera więcej. Nadal wierzę w to medium komunikacji. Po prostu lubię ideę krótkiego i treściwego przekazywania informacji.

Podsumowanie: Ponad 2,5 mln użytkowników w Polsce powoduje, że jest to jedne z podstawowych narzędzi do budowania społeczności i docierania do wybranej grupy docelowej. Nie sposób go pominąć i moim zdaniem nadal jest to podstawowy arsenał każdego szanującego się marketera. I na koniec wisienka na torcie, za którą Twitter powinien otrzymać odpowiednik filmowego Oscara – system wyszukiwania. System jest bezpłatny i tak zaawansowany, że możemy z laserową precyzją zlokalizować interesujące nas wątki i dołączyć do dyskusji. Piszę na przykład artykuł o 10 lekcjach biznesu Mark’a Cuban’a mogę wpisać w wyszukiwarkę zwrot: „Mark Cuban” wybrać Tweety tylko w języku polskim i tadam… wyselekcjonuje mi każdy wątek chronologicznie z Markiem w Polsce. Rozpływam się z zachwytu. Gdyby miał to Facebook zaimplementowane jako standard… 🙂

Linkedin to mój ulubieniec i faworyt. Sieć zawodowa dla profesjonalistów. Nawiązałem przez ten serwis więcej kontaktów i relacji niż gdziekolwiek indziej.
Absolutnie bezkonkurencyjne w swojej specjalizacji medium:

  1. Rewelacyjne narzędzie do kreowanie marki osobistej i promocji firmy po przez własny profil.
  2. Mało spamu i konkretne ukierunkowanie serwisu na nawiązywanie kontaktów biznesowych, sprawia, że komunikacja jest prosta i możliwe jest skontaktowanie się z takimi osobami z którymi bardzo ciężko byłoby się skontaktować po przez inny kanał komunikacji.
  3. Menadżer kontaktów, który sprawia, że nie pogubimy się w nawiązywanych relacjach.

Podsumowanie: Jako praktycznie jedyna platforma Social Media z naszej listy nie posiada charakteru rozrywkowego. Serwis służy konkretnemu celowi: nawiązywaniu profesjonalnych kontaktów biznesowych. W tym zakresie jest bezkonkurencyjny i nie widzę powodów by korzystać jeszcze z Goldenline’a, czyli polskiego odpowiednika. Serwis w Polsce w ciągu ostatnich 2 lat bardzo mocno się rozwinął i coż po prostu jest to kolejne miejsce, w którym musisz być… to się opłaca.

Instagram należy do grupy Facebooka. Został przejęty za 1 miliard dolarów na dość wczesnej fazie rozwoju gdy miał 13 pracowników… całkiem nieźle 😉 To jedna z najszybciej rozwijających się platform Social Media. Instagram służy do publikowania zdjęć oraz nagrywania krótkich filmików. Zdobywa uznanie nie tylko młodych osób, ale także co raz większą rzeszę użytkowników stanowią osoby 35+.

Instagram cechuje się bardzo wysoką interakcją. Tak jak w wypadku Facebooka nasza informacja może przejść bez echa tak w wypadku Instagramu opublikowane przez nas zdjęcie na pewno uzyska spory zasięg i zaangażuje sporo osób. Jest to jedna z kluczowych cech Instagramu, który mocno angażuje użytkowników i są oni bardzo aktywni.

Podsumowanie: Co raz więcej osób korzysta z Instagramu do sprzedaży i robią to znakomicie generując pokaźne zyski. Możemy obserwować jak robią to różne osoby. Polecam zapoznać się chociażby ze sposobem promocji i sprzedaży Dwayne Johnsona, którego profil na Instagramie obserwuje ponad 40 milionów użytkowników.  Ponad 3 miliony użytkowników czyni Instagram jednym z najpopularniejszych platform w naszym kraju. Obok tych liczb nie możemy przejść obojętnie. Obok Facebooka, Twittera i Linkedina – Instagram jest podstawowym narzędziem do komunikacji.

Snapchat. To aplikacja służąca do nagrywania bardzo krótkich wideo (maksymalnie 10 sekund). Snapchat powstał w 2011 roku. lub przesyłania zdjęć, które kasują się po obejrzeniu. Według Garego Vaynerchuk’a CEO VaynerMedia (jedna z największych agencji marketingowych w USA) rok 2016 będzię rokiem Snapchata. Co prawda zainwestował w tą firmę i może nie być zbyt obiektywny w tej kwesti, natomiast przyrost liczby użytkowników nabiera co raz większego tempa. Podskórnie też tak czuję. Jest spory boom, w Polsce przyjął się całkiem nieźle.
Prekursorem  i mistrzem Snapchata można powiedzieć, że jest DJ Khaled. Spójrzcie zresztą sami jak to robi:

Podsumowanie: Snapchat podbija serca młodych użytkowników i nie sposób go pominąć. Wydaje się, że Snapchat jest na takim etapie rozwoju, gdzie zaangażowanie się w tą platformę może w przyszłości mocno nam pomóc. Im wcześniej pojawiamy się na danej platformie tym łatwiej zbudować społeczność. Charakter Snapchata wymaga jednak nie lada kreatywności i produkcji dużej ilości „kontentu”. Król Snapchata DJ Khaled publikuje dziennie kilkadziesiąt filmików i zdjęć, dzięki czemu zdobył dominację na tej platformie.

Jakie macie doświadczenia z korzystania z powyższych portali Social Media? Podzielcie się swoimi wnioskami…

Dodaj Komentarz