PODZIEL SIĘ

W czasach kiedy smartfonizacja w Polsce osiąga poziom 58%, a w posiadaniu ludzi powyżej 15 roku życia znajduje się 19 mln. smartfonów komunikacja klubu sportowego z wykorzystaniem mediów społecznościowych jest tzw. „must-have”. Badania wskazują, że w grupie wiekowej 15-39, 88% społeczeństwa posiada smartfon, a średni czas jego użytkowania w ciągu dnia wynosi 3 godziny i wzrasta w weekendy nawet do 5 godzin. Najchętniej i najczęściej wykorzystywanymi mediami społecznościowymi przez kluby sportowe jest Facebook oraz Twitter!

  1. Tajniki marketingu sportowego.
  2. Dotrzyj do kibica tam gdzie jest najczęściej.
  3. Personal Branding – sportowiec na równi z Apple.
  4. Public Relations jako narzędzie kreowania marki na rynku sportowym.
  5. Rola sponsoringu w kreowaniu wizerunku marki.
  6. Kreowanie wizerunku sportowca i jego monetyzacja.
  7. Emocje, historia, pasja. Storytelling w sporcie.
  8. Ekstraklasa – idealnie opakowany produkt niskiej jakości?
  9. Jak ważny jest merchandising w klubach sportowych?
  10. Rola PR w komunikacji klubu sportowego.

Facebook czy gazeta?

Działalność klubu sportowego nierozerwalnie wiąże się z istnieniem i współpracą z kibicami. Niemożliwe jest funkcjonowanie jednego bez silnego wsparcia drugiej grupy. Media społecznościowe mają tą szczególną cechę, że tworzą poczucie wspólnoty, grupy, w której możliwe jest dzielenie się emocjami. Następuje nieustanna interakcja i wymiana myśli. Świetne jest także to, że w trakcie meczu, na żywo, kibice mogą wspierać swój zespół w tzw. „real time”, dzielić się opiniami na temat wydarzenia. Według badania na temat kibiców przeprowadzonego w 2015 roku, Facebook jest trzecim z kolei źródłem pozyskiwania informacji o klubie. Przed nim znalazła się tylko oficjalna strona internetowa klubu oraz portale sportowe. W Polsce obecnie jest ponad 14 milionów aktywnych użytkowników Facebooka. Jak wskazują wyniki badania Kibice 2015, według panelu reklamowego Facebook w Polsce jest ponad 10 milionów osób zainteresowanych sportem, z czego 7,5 miliona to fani piłki nożnej. Jest to ogromna grupa fanów sportu, którą trzeba odpowiednio zagospodarować.

Komunikowanie się za pomocą tego kanału niesie ze sobą mnóstwo zalet i udogodnień ale także całe grono wad co powoduje, że musi być on używany bardzo rozważnie. Ma to związek z faktem, że dane które raz zostały opublikowane w Internecie zostają tam zachowane dopóty dopóki nie zostaną usunięte przez autora. Istnieje również niebezpieczeństwo, że niepożądane informacje zaczną żyć własnym życiem, mogą zostać skopiowane, przerobione lub użyte w sposób niewłaściwy dla budowania pozytywnego wizerunku podmiotu zainteresowanego. Niewątpliwie jednak komunikowanie się za pomocą Internetu daje możliwość dużej swobody interakcji z konsumentami oraz osobami, które dotychczas nie stanowiły naszej grupy docelowej. Zaletą komunikacji przez Internet jest również możliwość dotarcia niemal do każdej osoby na świecie. Jest to możliwe, dzięki regule 6 podań ręki, według której jedna osoba jest w stanie dotrzeć do dowolnie wybranej osoby za pomocą 6 podań ręki osoby pośredniczącej. Daje to niemal nieograniczony dostęp do potencjalnych konsumentów i pozwala budować markę globalnie bez ponoszenia specjalnie wysokich kosztów. Dodatkowo Internet daje możliwość publikacji nie tylko tekstu, opinii, ale także wielu materiałów graficznych, audio oraz wideo lub ich hybrydy. Kolejną zaletą tej formy komunikacji jest dużo większy zasięg aniżeli w przypadku prasy drukowanej czy też telewizji. Z mediów społecznościowych najchętniej korzystają największe kluby, giganci piłki nożnej tacy jak FC Barcelona – 95 998 351 fanów, Real Madryt – 95 115 533 fanów czy Manchester United – 72 631 340. Polskie kluby również nie próżnują. Największym fanpage klubu sportowego w Polsce jest profil Legii Warszawa, który zgromadził 964 864 polubień.


„Wiadomo, że największe europejskie kluby dysponują większymi budżetami i możliwościami, ale podstawą w działaniach w social mediach jest kreatywność. My, w polskich klubach, mamy nad światowymi potęgami tę przewagę, że komunikujemy się z zaangażowanymi kibicami, którzy pozostaną nimi bez względu na to, czy przeżyją rozczarowanie. Real Madryt czy FC Barcelona wśród swoich odbiorców w mediach społecznościowych ma bardzo szerokie grono osób, które kliknęły „lajka” czy „follow”, bo spodobał się im jeden mecz, mają tam swojego ulubionego piłkarza, czy po prostu chcą być na bieżąco. U nas sytuacja jest nieco inna. Można by powiedzieć, że kluby piłkarskie z miejsca stają się tzw. „lovemarks”, które mają stałe grono wiernych i oddanych fanów.” – zaznacza Krystian Grzelak w rozmowie z Weszło.com, były Social Media Manager Legii Warszawa, obecnie pracujący w agencji marketingu sportowego Arskom Group.

Emocje w 140 znakach – Twitter

Narzędziem, które niewątpliwie powinno być wykorzystywane w komunikacji klubu sportowego z kibicami jest Twitter. Ten najbardziej popularny mikroblog na świecie zgromadził na świecie ponad 300 milionów użytkowników, a w Polsce blisko 3,5 miliona. W pierwszej dziesiątce najbardziej popularnych kont na Twitterze w Polsce znajduje się 4 dziennikarzy, 4 czynnych piłkarzy, oraz dwóch Prezesów organizacji sportowych – Bogusław Leśnodorskiego oraz Zbigniewa Bońka. Sport przy polityce jest jednym z najchętniej poruszanych tematów. Najbardziej popularni trzej dziennikarze sportowi wspólnie zgromadzili ponad 1,2 mln obserwujących! Pokazuje to w jak dużym stopniu sport jest obecny w mediach społecznościowych. W działania na Twitterze nie angażują się oczywiście tylko najwięksi. Jest to również domena mniejszych klubów sportowych. Idealnym przykładem mogą być ostatnie działania niemieckiego klubu SV Darmstadt 98, które po informacji, że są jedynym klubem piłkarskim w Europie obserwowanym przez Baracka Obamę.

Dodaj Komentarz